Buskerud skytterkrets mottok en e-post fra Oppland skytterkrets for en tid tilbake. I samråd med Oppland skytterkrets publiserer vi e-posten alle skytterkretser mottok, slik at alle klubber og medlemmer kan lese våre bekymringer
Dommeroppdatering 2025
Til Kretsstyre medlemmer i Norges Sportsskytterforbund sine skytterkretser fra Opplandskytterkrets.
Vi har gjennomgått informasjonen om dommeroppdateringen i 2025 som er pålagt skytterkretsene av NSF, uten at skytterkretsene har kunnet gi tilbakemeldinger på om det er realistisk eller komme med innspill i forkant.
Vi ønsker derfor å dele vår bekymring over de foreslåtte endringene og den forventede gjennomføringen. Skytterkretsen vil ha utfordringer med å sikre tilstrekkelig personell og økonomi til å håndtere denne omfattende oppdateringen på en tilfredsstillende måte, uten at det skader igangsatte prosjekter. Noen av utfordringene skytterkretsene nå står overfor.
- Kapasitet:
Våre frivillige ressurser er allerede presset og sliter med å rekke alt. Samtidig sliter mange kretser med rekruttering til frivillige verv og dette vil i ytterste konsekvens gjøre at noen trekker seg eller velger å ikke stille. Det er estimert to kurs pr gren à fire timer gjennomført digitalt. Dette gjør at NSF kan gjennomføre oppdateringen på to til fire digitale samlinger per gren, i stedet for at alle 19 skytterkretser skal gjøre det samme. Skytterkretsene vil samlet bruke i overkant av 150 timer for to digitale samlinger pr gren i egen skytterkrets. Mens NSF vil bruke 8 timer for to digitale samlinger pr gren i NSF.
- Økonomiske begrensninger:
Kostnadene knyttet til undervisning, kursmaterialer og administrasjon av oppdateringene er ikke estimert fra NSF, men antas å være betydelige. Det er heller ikke opplyst hvem som skal dekke denne kostnaden, og mindre klubber vil antagelig ikke ha økonomi til å oppdatere sine dommere. Det er samtidig viktig å påpeke at kvalifiserte kursholdere antagelig vil kreve samme godtgjørelse som kursholdere ved ordinære dommer-/trenerkurs.
- Personellbegrensninger:
Mangel på kvalifiserte dommere med tilstrekkelige engelskkunnskaper til å forstå og undervise i det nye regelverket er en stor hindring. Det er ikke realistisk at kretsene samlet finner opptil 57 personer som gjør denne jobben uten vederlag. Her taler også forslaget fra NSF om digital gjennomføring, for at NSF avholder to til fire sentrale kurs pr gren. NSF vil da måtte finne 3-4 kvalifiserte personer, i stedet for at kretsene må finne opptil 57. Det er også viktig å tenke på at dersom NSF ikke kan finne 3-4 kvalifiserte personer som gjør dette vederlagsfritt, hvordan skal kretsene finne opptil 57 personer som gjør dette vederlagsfritt? Dersom skytterkretsene nå gjennomfører dommeroppdateringen, vil skytterkretsene med stor sannsynlighet bli pålagt gjennomføringen av alle fremtidige dommeroppdateringer.
- Manglende oversettelse av regelverk:
Det at det nye regelverket fra ISSF i hovedsak ikke vil bli oversatt fra engelsk er kritikkverdig og skaper en betydelig barriere for forståelse og korrekt implementering blant våre dommere og utøvere. Dette vil sannsynligvis resultere i en økt frustrasjon og konflikter ved ulike tolkninger under konkurranse. Dersom vi får et stort frafall av dommere som ikke ønsker å praktisere på grunnlag av det, vil antallet stevner lokalt og nasjonalt måtte reduseres.
- Registreringsutfordringer:
NSF har allerede utfordringer med å oppdatere og opprettholde nåværende dommerregister. Mangelen på system for at dommere selv kan registrere sin aktivitet for å tilfredsstille aktivitetskrav fra 2025, forverrer situasjonen ytterligere, og vil sannsynligvis resultere i at dommere ikke får sin dommer aktivitet registrert. Et system hvor dommere selv kan registrere stevner hvor de har utført dommer gjerning bør derfor være på plass før krav om aktivitet stilles. Blir arrangører pålagt denne oppgaven, krever det ytterligere frivillige, noe som vil øke terskelen for å arrangere stevner grunnet mangel på frivillige.
Det nye regelverket fra ISSF vil tre i kraft ved nyttår, og mange av våre dommere har utløpt lisens og vil dermed ha «mistet» sin kompetanse i Idrettskurs (IKU). Skytterkretsene står derfor overfor en betydelig oppgave med å gjennomføre alle dommeroppdateringer, rydde opp i lister og registrere alle dommere i skytterkretsen innen 1 mai 2025. Samlet stiller dette et urimelige krav til skytterkretsene som allerede har kapasitetsutfordringer hos frivillige. På grunnlag av dette ønsker vi derfor innspill og tilbakemelding på hva tillitsvalgte i NSF sine skytterkretser mener om saken. Står skytterkretsene samlet i denne saken, vil vi ha en stor gjennomslagskraft og kunne påvirke NSF til å oversette det nye regelverket til norsk og samtidig kreve at NSF sentralt står for gjennomføringen av denne og fremtidige dommeroppdateringer. Ser frem til å lese deres tilbakemeldinger og håper på en konstruktiv dialog til skytterkretsene og de frivillige sitt beste.
Buskerud Skytterkrets har gjennomgått notatet om dommeroppdateringen 2025 fra Oppland Skytterkrets, og har disse tilbakemeldingene.
1. Kapasitet
Vi stiller oss enige i dette punktet.
Det er mye å hente på stordriftsfordeler om NSF gjennomfører oppdateringen i rifle, leirdue, viltmål og pistol.
2. Økonomiske begrensninger
Forbundet vil utarbeider kursmateriell, og opplæringen foregår digitalt så vi ser ikke at dette utløser noen direkte kostnader.
Det er skytterne i kretsene som må påtar seg oppgaven med å være kursholder. Det er ikke sikker at de gjør dette vederlagsfritt. Det kan bli en kostnad. Hvordan tenker NFS løse dette?
3.Personellbegrensninger
Vi stiller oss enige i dette punktet.
Dommeroppdatering skal utføres for grenene rifle, leirdue, viltmål og pistol. I Buskerud så er vi så heldige at vi har kompetente skyttere som kan utføre dommeroppdatering i alle grener.
Vi antar at svært få kretser har kompetanse i alle grenene. Mange kretser har ikke ressursene eller mangler ressurser i noen grener. Vi er enige i at når forbundet ikke klarer å finne frivillige til dette, hvordan skal kretsene klare det da? Uansett vil dette legge enda større press på det frivillige arbeidet i kretsen. Enda viktigere, når ble kretsene distriktssekretær for NSF uten vederlag?
Dette handler ikke bare om tiden vi må bruke på oppdateringen. Det er også viktig å ta stilling til om kretsene har kompetanse til å gjennomføre dommeroppdateringen.
4. Manglende oversettelse av regelverket
Forbundet har presisert at alle endringer vil bli oversatt, og gitt ut i et eget kompendium.
For å unngå at det blir forskjellig kvalitet på oppdateringen i de forskjellige kretsene må kurset kjøres sentralt fra forbundet og gjøres digitalt. Da unngår man lokale forskjeller, og en kompetent kursholder vil fint kunne kjøre kurset på norsk selv med engelsk regelverk.
Man kan oversette de regelendringene som er kommet og implenteres i det som er oversatt fra før. Dette er ikke den store kostnaden å få gjort.
5. Registreringsutfordringer
Vi stiller oss enige i dette punktet.
Det kan ikke innføres krav til aktivitet før det er gode systemer og rutiner på plass for registrering av dommeraktiviteten. Det er vanskelig å se konsekvensene av dette uten at det blir flere administrative oppgaver for de som arrangerer stevner. Alt arbeid i klubbene foregår på dugnad og frivillighet. Dette er ikke aktivitets fremmende for klubbene å få enda mere arbeid.
Kommentar
Avslutningsvis er vi enig i at det er kort tid til 01.mai 2025. Vi mener alle dommer lisensene bør forlenges ut 2025. Da får forbundet tid til å utarbeide sentrale kurs, og skytterne får tid til å ta kursene. Det handler om å bruke kompetansen og tiden riktig.
Når det kommer til krav til dommeraktivitet så bør det utsettes til 2026. Det bør testes ut i 2025 og tas en vurdering på om det er praktisk gjennomførbart før det eventuelt iverksettelse.